Eerder dit jaar liep het team van het Wijkplatform Zeebuurt weer door de straten, vergezeld door politie, UWoon, SnelHerstel, Omnia, Gemeente en ZorgDat.

Natuurlijk wilt u weten wat er met alle informatie is gedaan die we van u hebben ontvangen.
Allereerst bedanken we u voor wat u allemaal heeft aangedragen.
Zoals u weet kunnen we niet altijd alles gelijk oplossen, daar is het Wijkplatform ook niet voor. Wij zijn de schakel tussen de officiële instanties en de wijkbewoners. Dat betekent ook dat in sommige gevallen het erg handig kan zijn niet met uw probleem te wachten totdat wij langs komen. Want veel van wat u heeft aangedragen, kan dagelijks worden doorgegeven aan SnelHerstel, UWoon, Omnia of de wijkagent. Daar zijn ze voor, ze zijn makkelijk te benaderen en kunnen uw zorg vaak snel wegnemen, in plaats van dat u zich er heel erg lang over gaat ergeren en dan pas actie onderneemt als wij éénmaal per jaar langs komen.

De boodschap is dus: blijf niet zitten met wat u dwars zit, doe er wat aan. En uiteraard mag u dan ook onze hulp inroepen als u dat beter lijkt.

Wat hebben we samen met de instanties tot nu toe al kunnen bereiken van de door u aangemelde zorgpunten?
Heel algemeen: de bloembakken (hanging baskets) zijn een eigen ideetje van het Wijkplatform. We willen deze graag hangen in de straten die ná hun renovatie wel wat extra aandacht mogen hebben. De huizen zijn dan fraai, de straat wordt opgeknapt, de voortuinen vaak ook en dan geeft een aardigheidje via die bloembakken net even wat extra’s. Nu is dat aardigheidje best prijzig, en dat is dan ook de reden dat we dit initiatief niet zomaar kunnen uitbreiden naar elke straat die erom vraagt.
Eigenlijk zouden we graag zien dat het Wijkplatform de materialen aanlevert en dat de bewoners van een straat zélf de plantjes verzorgt. Dat is ook “wijkaanpak”, samen potten vullen, ophangen en samen ervoor zorgen dat de planten de hele zomer de straat sieren. Dat kan dan ook veel goedkoper en we hopen dat we op deze wijze uw interesse kunnen wekken om in 2018 iets dergelijks gezamenlijk kunnen oppakken.

Ook algemeen: veel vragen zijn er over het opknappen van een plantsoentje, parkje, bomen die bloesems laten vallen, vuil en rommel op straat, ontbrekende of ontsierend hekwerk/schuttingen, beschadigde stoepen en straten, foutparkeerders en verkeerssituaties (fietsgedrag door het park, weghalen van rood-witte paaltjes).

In sommige gevallen kan SnelHerstel hier een oplossing bieden, maar het komt zeker voor dat bewoners erop aangesproken dienen te worden. Dat kan de wijkagent doen, soms UWoon of Omnia en ja, uzelf kunt dat ook. We weten best dat dit soms wel moeilijk is, zeker als u een negatieve reactie krijgt. Maar dan heeft u het geprobeerd en kan er alsnog een instantie ingeschakeld worden.

Losse vragen: Bomen die blaadjes en bloesem laten vallen? Tsja, dat is de natuur, we kunnen niet overal alle bomen kappen. Wat ons betreft mag u de gemeente constant bestoken met opmerkingen over mensen van buiten de wijk die dagelijks voor uw deur gratis willen parkeren omdat ze niet willen betalen op de plekken waar ze eigenlijk zouden moeten staan. Het beleid is onduidelijk, de aanpak is té traag.

De herinrichting van de Burgemeester de Meesterstraat levert ook vragen op: op een deel van de weg is die zo smal dat je het risico loopt de spiegels van een passerende bus of vrachtwagen tegen je hoofd te krijgen terwijl (!) je op de stoep loopt. Ook de rotondes leveren vragen op met name voor fietsers. Deze opmerkingen zijn neergelegd bij de verkeersdeskundige van de gemeente. Daarover zijn nu nog geen resultaten te melden.

Overlast in het kader van drugs en drugsdealen hebben de aandacht van de wijkagent. Heterdaad is de enige manier om dit aan te pakken, en meestal is dat juist het probleem, de daders weten altijd snel weg te komen. Foto’s maken mag, zolang ze niet direct op websites/facebook gedeeld worden, maar aan de wijkagent worden overhandigd (doorgestuurd). En denkt u er eens over om lid te worden van een BuurtWhatsApp-groep? Ook bij het opzetten daarvan kan het Wijkplatform helpen.

Voor details over uw eigen melding krijgt u vanzelf informatie zodra dit wordt aangepakt of is opgelost. Zeker als dit een SnelHerstel actie is, die in hun systeem is opgenomen. Vaak ziet u het overigens zelf wel dat er wat gebeurt. Aarzel niet om onze Facebook pagina te gebruiken om vragen te stellen. Ook info@wijkplatformzeebuurt.nl kan ingezet worden voor uw vragen.

Categories:

Tags:

Comments are closed